Derruir mites per erigir exemples
Avui, vora les 9 del matí, un amic meu de tota la vida
m’ha enviat un article d’en Joan B. Culla, historiador i articulista vinculat a
la UAB i al diari Ara, titulat “Tots eren racistes”. Confós i encara amb
lleganyes als ulls (no em jutgeu, estem en fase 2), m’ha resultat una lectura
interessant, educativa i, especialment, un text de clar matís històric, fet que,
com a futur historiador, m’ha portat massa fàcilment a congeniar amb les idees
de l’autor. En versió resumida, Culla defensa la necessitat d’entendre les
figures històriques en el seu context, la necessitat d’ubicar el pensament
individual en la cultura i societat en què l’individu cresqué. La lògica és
inqüestionable, com a fills d’un temps, tots som presos de les dinàmiques, les
formes de vida i de pensament d’aquest i, per tant, jutjar un personatge del
segle XIX des dels valors del segle XXI o del segle V aC, resulta incorrecte i
improductiu.
Fins aquí tot bé, progressivament però, mentre encara no
m’havia llevat del llit, les paraules de l’historiador em començaren a
trontollar. L’article, com podeu imaginar, l’escriu en relació amb els fets produïts
al llarg i ample del planeta a conseqüència del moviment Black Lives Matter (BLM),
moviment polític que, entre altres accions, ha demandat i propiciat de forma
vehement, l’enderroc de certs monuments a personatges considerats racistes o
vinculats a pràctiques legitimades en el racisme. Estàtues dedicades a Robert
E. Lee, Winston Churchill, Cristòfor Colom i, encara que resulti sorprenent per
alguns, Mahatma Ghandi, han estat, entre d’altres, derruïdes, vandalitzades o,
posicionades al centre de la polèmica. Personatges del seu temps què, segons
l’anàlisi de Culla, serien jutjats en l’actualitat a través d’una moralitat
intrínsecament diferent de la seva i, per tant, jutjats de forma incorrecta. Assegut
a la vora del llit, no podia més que concordar amb tal judici.
Però....si la moralitat ha canviat i, per tant, no podem
jutjar als personatges del passat segons els nostres estàndards, perquè honorem
aquestes figures anacròniques dotant-les de monuments i estàtues? El cafè
començava a despertar-me les neurones. Resulta obvia la incongruència de la
crítica anacrònica però, el que l’article de Culla oblida és que, en la
monumentalització, aquestes figures traspassen els seus valors al present. És a
dir, són anacronismes sacralitzats, espais de memòria que transporten al
present unes mentalitats passades que, teòricament, resulten incompatibles,
inacceptables en l’actualitat. Per què, segons l’autor, no es poden qüestionar
però sí que es poden mantenir si ambdues accions xoquen amb l’argumentari
prèviament establert per a ell mateix? Trobar una resposta seria agosarat
(Romanticisme? Supèrbia d’historiador? Nostàlgia? Una mica de tot segurament...)
però, el que resulta evident, és la mala interpretació de les demandes del
moviment.
Els protestants no tracten de “renegar” -com diria Culla- de la història, sinó que reclamen la construcció d’un espai públic d’acord amb els valors del present. La voluntat del BLM i els seus moviments germans no és la revisió històrica, no tracten d’esborrar la memòria dels personatges sinó senyalitzar els seus defectes i reclamar uns referents adequats al món actual. No es tracta d’un moviment inculte que no és conscient de l’anacronisme, ans al contrari, la protesta se centra en aquest anacronisme des del sentit contrari i lluita per construir un present en què tothom se senti còmode, acollit i correctament representat. Escolteu-ho de la seva veu.
De veritat volem mantenir aquesta memòria entronitzada?
Cal mantenir erigida una figura vinculada al patiment? La història serà sempre
allà, viva i cruenta, explicada en escoles, universitats i museus (espais on
caldria reubicar aquestes estàtues), en seminaris i col·loquis però, des del
meu humil punt de vista, personatges i episodis vinculats al patiment humà mai
haurien de gaudir d’un lloc entronitzat. Ja no per empatia i decència humana,
que també, sinó per derruir mites perpetuadors d’una memòria mitificada falsa o
parcialment, per desconstruir imaginaris dolorosos i, en els espais buits,
erigir nous símbols, nous exemples dignes d’exportar la seva memòria a la
societat del present.
Pels que vulgueu llegir l'article de Joan B. Culla, comentar que en cap cas considero el seu article mal intencionat, simplement crec que no acaba d'encertar en el seu anàlisi. Us deixo l'enllaç: https://www.ara.cat/opinio/joan-b-culla-racistes-ho-eren-tots_0_2472352853.html
ResponderEliminar