L'esterilitat del debat polític actual
Abans-d’ahir, aquells que ens considerem ecologistes
-entre molts d’altres istmes-, ens vam trobar amb una bona notícia,
estrany en els temps que corren, referent a la política automobilística de la
ciutat de Barcelona. El fet és que, segons anunciava Joan Maria Bigas, director
de Mobilitat de l’AMB, aquest organisme construirà en els pròxims mesos prop de
300 places d’aparcament gratuït per a aquells que decideixin entrar a la ciutat
Comtal en transport públic. Conegudes com a places park and ride, aquesta
mesura se sumaria a l’esforç que el municipi està duent a terme els darrers
anys per a reduir el nombre de vehicles particulars a l’interior de la ciutat
dels barcelonins. Petita victòria o, escàs pas endavant què, en una lluita de
fonts com en la que es troba immersa, serveix més per reflexionar al voltant de
l’estat de la política actual que per al seu valor propi -el qual, siguem
clars, és prop a nul-.
Com difícilment en podem no ser conscients, les mesures
amb intencions similars implementades en el darrer quinquenni de mans d’En Comú
Podem, han anat acompanyades d’una constant i enorme polseguera mediàtica.
Polseguera de mides bíbliques què, a ulls no entrenats, bloqueja l’anàlisi
crítica i fomenta la reacció emocional i irracional més propera a un culebrot
estil Sálvame que a una discussió crítica. Els exemples en són múltiples
però potser el que més m’enamora, pel seu caràcter rocambolesc, és l’odi que ha
generat la campanya per l’ampliació de l’espai per vianants als carrers de la
ciutat. Una breu recerca per al meravellós món de Twitter ens presenta perles
de l’estil: “El monopoli de Ada, solo que ella en lugar de comprar Calles, las pinta” o, “A parte de vídeos en Twitter y pinta colorea en las calles. Quehaces tú?” o, “Su gobierno pinta calles de colorines, cuando debería aplicarmano dura contra la delincuencia, narcopisos y okupes”. Sense oblidar aquells tuits
que parteixen directament de la misogínia i l’homofòbia -no els reprodueix-ho
per decència però us els enllaço per si voleu passar-vos a deixar algun
comentari agradable als tuiters corresponents-. Com s’observa,
interpretacions de fonts tan neutrals en política municipal com la plataforma
@OnVasBarcelona (Stop Colau) i, la cadena COPE, els quals no han dubtat en
presentar el projecte com el “pinta y colorea de Ada Colau”, s’escampen per les
xarxes i monopolitzen un debat polític que es converteix en estèril.
I aquí neix un dels grans problemes de la societat
actual, tot i que tots coneixem bastants personatges que farien un bé a la humanitat
si haguessin nascut estèrils *ehem Miguel Bosé ehem*, el debat polític públic no
n’és un d’aquests. Tota mesura política té un objectiu, una meta concreta per a
la qual ha estat construïda i, per tant, té una motivació que sorgeix d’una
necessitat concreta, sigui quina sigui. Com a societat, el debat que caldria construir
en relació amb qualsevol d’aquestes mesures és, sempre, al voltant de la citada
motivació, al voltant de l’objectiu i la necessitat concreta per la qual s’ha construït
el projecte. Recaient, òbviament, en discutir al voltant de la viabilitat de
les mesures projectades així com, un cop establertes, discórrer en relació amb
el seu possible èxit o fracàs, el debat tindria, al centre de tota crítica i contra
crítica, la necessitat plantejada.
Retornant a la notícia que ens introduïa en aquestes
reflexions, resulta clara la necessitat plantejada: els carrers de Barcelona s’han
convertit en autopistes urbanes, convertint-se en un perill sanitari i, omplint
la ciutat d’espais morts per a les seves veïnes. No existeix espai públic, els
espais per a la circulació de vianants són escassos i, en definitiva, la ciutat
sembla estar al servei del vehicle en comptes dels seus habitants. Raó per la
qual es plantegen mesures per reduir el nombre de vehicles particulars que
accedeixen regularment a la ciutat. Afegint, a tot el dit, la qüestió de la
contaminació atmosfèrica i sonora, les necessitats que el park and ride,
així com el “pinta y colorea” tracten d’abordar, ressalten clares i llampants.
Tan clares i llampants que hauria de ser impossible, fins i tot físicament, criticar
tals mesures sense recaure en elles.
Actualment però l’espai de debat polític es troba dominat
per interessos i, sobretot, per una massa social incapaç de qüestionar-se allò
que escolta, llegeix i pensa, incapaç de considerar que -potser- allò que tenia
tan clar, no era tan correcte com pensava. A tots ens agafa la por, el temor a
ser marcats com a poc intel·ligents per acceptar errors propis, siguin de
pensament o d’acció. La lògica individualista/capitalista en la qual vivim ens
ha portat fins aquest punt i, òbviament, les mateixes forces capitalistes s’aprofiten
de la situació, fent d’aquesta por una eina per a nuclearitzar tota forma de
pensament en ella mateixa, impossibilitant el debat i, per tant,
impossibilitant el consens i l’avenç polític i social. En definitiva, es
construeix un espai en què el debat polític no és més que un enfrontament sense
intercanvi d’idees, una discussió irreconciliable que converteix l’espai
polític públic en tòxic i, en conseqüència, esdevé més inútil i perjudicial per
a la salut social que els directes d’Instagram d’en Bosé.
Comentarios
Publicar un comentario